Waarom managers en leidinggevenden direct ruimte moeten maken voor meditatie en mindfulness

Bijgewerkt: jul 25

Waarschijnlijk is de term werkgeluk al eens gevallen bij jouw in de organisatie. Maar is werkgeluk ook al eens gevallen in combinatie met mindfulness? Zo nee, lees vooral verder. Zo ja, lees ook verder en wie weet neem je nog wat mee om (nog) gelukkiger te worden in je werk.

Vaak besteden we meer tijd dan we denken aan werk. Met name ingaande op het denken maken we overuren. Als je er over nadenkt (daar is ie weer) dan is dit ook wel logisch. Op het werk wordt er wat van ons gevraagd en verwacht. Op het werk maken we mensen trots of stellen we mensen teleur. Op het werk worden we beoordeeld en veroordeeld. Laat dit laatste nou net iets zijn waar wij als mensen een enorm belang aan hechten.

Het voelen van sociale veroordeling kan hetzelfde voelen en ervaren worden als fysieke pijn. Soms zelfs heftiger. Misschien heb je het al eens ergens gehoord of gelezen, maar wij mensen zijn echte groepsdieren en groot geworden door samen te werken en in verbinding en harmonie te groeien en ontwikkelen. We leven voor en met elkaar om te helpen, te ondersteunen en natuurlijk: om gelukkig te zijn. Het is niet meer dan logisch dat we daarom soms meer met het werk bezig zijn dan we willen, omdat ook hier onze groepsdier natuur weer naar boven komt Waar blijft de link tussen werkgeluk en Mindfulness? Geen zorgen, daar gaan we nu op in.

Het beoefenen van mindfulness, meditatie en bijvoorbeeld ACT zorgt voor een getrainde mind. Een getrainde mind zorgt voor regie en overzicht. Met regie en overzicht kan je keuzes maken waar je achter staat in plaats van geleefd worden door je agenda, je denken of smartphone/mailbox.


Door regie te hebben en ervaren over je denken kan je ervoor kiezen met positieve gedachten mee te gaan en negatieve gedachten links te laten liggen. Je kan er voor kiezen helemaal in werk op te gaan (met volle aandacht) waardoor je beter presteert, meer gefocust bent en creatiever kan gaan werken. En tot slot kies je ervoor om niet te hard te werken, een leuk praatje te maken met collega's en goed je grenzen aan te geven als je teveel op je bordje hebt. Door zodoende met meer rust en overzicht te gaan werken, ga je weer genieten van werk en ervaar je weer voldoening en energie als je weer naar huis gaat.


Zodoende op deze manier het werk en privé gescheiden te houden zorg je ervoor dat je in beiden gelukkiger wordt. Op het werk ben je niet meer bezig met wat er thuis nog allemaal moet doordat je teveel hebt gewerkt en thuis ben je niet meer bezig met werk omdat je het hebt los gelaten.


Dit zijn de redenen waarom managers en leidinggevende direct ruimte moeten maken voor werkgeluk, mindfulness, aandacht trainingen/cursussen en bijvoorbeeld ACT. Door deze te combineren zorg je er voor dat je beter wordt gehoord, er meer met je wordt gedeeld en medewerkers meer verantwoordelijkheid gaan nemen voor het werk en voelen voor de organisatie.


Bedankt voor het lezen!


Wij schrijven deze blogs om mensen te inspireren bezig te blijven met het trainen van de mind. Net zoals dat je sport om fysiek gezond te blijven is mentaal blijven sporten erg belangrijk. Als je ermee stopt gaat het minder, wordt je mind minder snel en aandachtig. Om te blijven trainen kan je hiervoor gratis mindfulness oefeningen blijven doen uit boeken, apps of op youtube. Om een vraag als: "mindfulness wat is dat?" te beantwoorden, is het goed om zelf een training of cursus te volgen. succes!



0 keer bekeken
1.png

© 2020 SPORTSCHOOL VOOR DE MIND

Privacy

Algemene voorwaarden

  • YouTube Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • Instagram

KVK 65484630

IBAN: NL45 INGB0650436008

BTW: NL122388070B01

LOCATIES WAAR WE ACTIEF ZIJN:
 

Utrecht
Utrecht Leidsche Rijn

Zeist
Houten