© 2020 SPORTSCHOOL VOOR DE MIND

Privacy

Algemene voorwaarden

  • YouTube Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • Instagram

KVK 65484630

IBAN: NL45 INGB0650436008

BTW: NL122388070B01

LOCATIES WAAR WE ACTIEF ZIJN:
 

Utrecht
Utrecht Leidsche Rijn

Zeist
Houten

Waarom je gedrag veranderen zo moeilijk is? 3 redenen die je nooit zou verwachten.

"Eigenlijk zou ik bewustere keuzes willen maken voor mezelf en het klimaat, maar toch doe ik het niet"


Hoor je ook weleens mensen soort gelijke opmerkingen maken over het veranderen van gedrag en/of gewoonten? Heb je zelf ervaring met tegevallende voornemens of aanpassingen in je gedrag? Mooi, je bent een mens!


Hieronder 3 redenen die je nooit had verwacht (of wel, hangt altijd van je expertise en ervaring af, maar anyway nu weer verder) waarom het veranderen van je gedrag zo moeilijk is.


1. De mensen om ons heen

Wij als mens leven in groepen. Dat is een feit. Het heeft ons ver gebracht als soort, eigenlijk, waar we nu zijn. En toch is dit een belangrijke factor waarom juist het veranderen van gedrag lastig kan zijn. Vaak is het zo (ook zeker uit eigen ervaring) dat je enthousiast van een cursus/workshop of boek terug keert (die laatste is lastig, maar je begrijpt wat ik bedoel) en volle moed je zelf voorneemt, nu ga ik het echt anders doen, nu ga ik mijn leven omgooien. Je schaft wat aan om je nieuwe gedrag te monitoren, je ontwikkelt jezelf, je begint goed, je ziet voortuigang, maar... ..Na een aantal weken begin je de motivatie te verliezen: de mensen om je heen stimuleren je nieuwe gedrag niet, maar keuren het af of benoemen het zelfs als ongepast of raar. Dit gaat in je hoofd zitten en langzaam verlies je je oorspronkelijke enthousiasme, je begint te twijfelen en te piekeren over de meningen van anderen. Waardoor je verander uiteindelijk gedoemd is om te mislukken (of niet). Dit klinkt naar (en is het ook), maar er is zeker wat aan te doen!

Zoek mensen op die je nieuwe gedrag aanmoedigen of delen! Vind gelijkgestemden, via internet of communities in de buurt. Al het hebben van 1 gelijkgestemde kan ervoor zorgen dat je gedrag succesvol veranderd. Besteed hier dus veel tijd aan als je net begint met je nieuwe gedrag! Het zal zich dik uit betalen en uiteindelijk leiden tot een succesvolle verandering.


2. Een ongetrainde mind

Aandacht trainingen en meditatie. Het is overal en altijd en het is bijna niet denkbaar dat je er nog niets van gehoord hebt of het zelfs hebt ervaren. Mindfulness/meditatie en gedragsverandering. Waarom? Omdat we volkomen en (bijna) altijd zijn afgeleid. Vanochtend las ik nog dat mensen vandaag de dag 5 keer meer informatie te verwerken hebben dan 15 jaar geleden ( bijzonder want 15 jaar geleden begonnen net de eerste mensen burn-outs te krijgen, een verband?). Waarom is een getrainde mind belangrijk bij het veranderen van gedrag? Doordat je minder snel wordt afgeleid of verleid door je oude patronen en je met aandacht de regie kan blijven pakken kan je bewust blijven van je eigen gedrag, erbij stil staan, en keuzes maken die ten gunste van het nieuwe gedrag zijn. Hoe dat precies werkt? De basis van een getrainde mind zit hem in aandacht. Als je langere tijd je aandacht leert richten op 1 punt (klinkt bekend? alles wat je aandacht geeft...) wordt je er beter in, minder afgeleid, meer ontspannen enz.. Je gaat je automatische gedragsneigingen inzien, hoe ze ontstaan en waar ze in resulteren. Door dit inzicht krijg je regie. Precies wat je nodig hebt om succesvole keuzes te maken en dus je nieuwe gedrag aan te leren en te sturen. Wie wil dat nou niet ?

Dit is een erg korte beschrijving van aandacht training, schroom daarom niet er verder op te googelen of deze site (of anderen) over dit onderwerp te bekijken.

Begin met het trainen van je mind. Doe het op een werkbare manier en volg een mindfulness training, retraite of yoga lessen reeks. Vraag om hulp, probeer het niet zelf te doen (zie het punt hierboven). Naast dat je er nieuw gedrag mee kan aanleren wordt je door aandacht training ook meer bewust van dit moment en ga je de kleine dingen meer waarderen, meer genieten en misschien zelfs: wel gelukkiger zijn.


3 Niet heldere waarden

Stel, je problemen zaten je niet meer zo in de weg, er zijn geen verhinderende gedachten en obstakels meer, wat zou je dan door dit gedrag anders gaan doen? Welke betekenisvolle richting zou je op bewegen? Of deze vaag je bekend of onbekend is, doet niks af aan de kracht waarnaar deze verwijst: je waarden. Waarden zijn richtingen waar we naar toe willen bewegen. Waarden zijn altijd dingen die nu kunnen. Denk aan: je gezondheid, je werk, ontspanning of je gezin. daarin verschillen ze met doelen, die in de toekomst liggen en kunnen worden behaald. Weten wat waardevol is aan je nieuwe gedrag kan essentieel zijn om het te blijven doen en dus succesvol te zijn.

Vaak (als we een week of twee bezig zijn met ons nieuwe gedrag) weten we namelijk niet meer waarom we precies ons gedrag ook weer wilden veranderen. Welke levensrichting we hiermee op wilden. Dit laat twee tendensen zien. 1, dat we snel vergeten. 2, dat we niet zo slim zijn als we denken. Wat je aan deze opsomming hebt aangaande het succesvol veranderen van je gedrag? Dat je als mens makkelijk en simpel terug kan vallen in oud gedrag, en dat dat dus heel normaal is. Om deze reden is het ontzettend belangrijk hier in het begin bij stil te staan als je het nieuw gedrag gaat opstarten..

Regelmatig contact met je waarden maken kan je hierbij helpen. 10 seconden kan al genoeg zijn om te realiseren waarom we er ook al weer mee waren begonnen en wat we mee wilden bereiken. Ook hierbij kan een bovenstaand punt je weer helpen. Als je het lastig vind om te stoppen en 10 seconden te reflecteren op je gedrag, kan aandacht of meditatie enorm behulpzaam voor je zijn. Er zijn natuurlijk ook andere oplossingen, namelijk een reminder zetten in je telefoon (en deze niet snoozen en wegdrukken!) of je omgeving aanpassen (verhuizen maar!) en nog veel meer. Daar is echter nu niet genoeg ruimte voor en zullen we in een volgend blog verder op in gaan.



Samengevat kan je de volgende 3 dingen doen om je gedrag op een succesvolle manier te veranderen en vast te houden;

1) Zoek gelijkgestemden die het zelfde (nieuwe ) gedrag na streven.

2) Besteed aandacht aan het trainen van je mind met meditatie of mindfulness.

3) Kom in contact met je waarom achter het veranderen van je gedrag: je waarom.


Veel succes!


Wil je meer weten, leren of horen over de inhoud van deze blog. Neem dan contact op, we helpen je graag vrijblijvend verder!



44 keer bekeken
1.png