Nr4. Oei, Oei, mijn mindfulness/meditatie training zit erop, hoe moet ik nu verder?

Na het volgen van een meditatie cursus of mindfulness training of misschien zelfs na een aantal jaar yoga beoefening is het voor veel mensen zoeken naar het vasthouden en verdiepen van wat je hebt geleerd. Daarom in deze blog gaat ons onderzoek verder naar hoe dat in de praktijk wordt aangeboden.


Als je aanbieders bekijkt die ingaan op het verdiepen of verder gaan van meditatie en mindfulness komen een aantal aspecten naar voren. De basis lijkt bij het verdiepen te bestaan uit bewustwording en inzicht. Ook word het mediteren steeds minder gekoppeld aan het stilzitten en steeds meer aan het toepassen (mindfulness) in het dagelijks leven. Waardoor men als het ware altijd aan het mediteren is. Verder is het blijven oefenen en de basisprincipes blijven begrijpen belangrijk. Bijvoorbeeld de meditatiehouding, aandachtiger mediteren, meer in contact met je lichaam komen, nog meer verstillen en de mentale houding waarmee je het mediteren aanpakt.


Het denken dat je begrijpt of weten hoe het in elkaar zit is ook een belangrijk aspect en moet met zorg worden meegenomen bij het verder oefenen. Het denken te weten hoe het zit kan in een later stadium namelijk leiden tot een afname van de effecten en zelfs klachten oproepen. Hierbij is het allereerst belangrijk om de juiste (eenpuntige) aandacht te hebben ontwikkeld en getraind. Van oorsprong is bijvoorbeeld boeddhisme een andere woord voor aandacht training. Het schijnt zelfs zo te zijn dat toen de kolonisten in boeddhistische landen mensen vroegen waarom ze bogen en bukten naar beeldjes dat ze dan zeiden "om onze aandacht te trainen". Deze beeldjes werden door hen boeddha's genoemd. Om deze reden hebben de kolonisten, om deze mensen te plaatsen, ze Boeddhisten genoemd. Zover deze uitwijding over waarom Boeddhisme een religie is geworden (is het dat wel ? knipoog). Het blijft interessant om hierbij stil te staan, maar dit is misschien beter om in een latere blog op in te gaan.


Weer verder naar de aangeboden vervolg mogelijkheden. Vaak word hier namelijk genoemd dat het verder uitbreiden van het oefenen naar andere aspecten in het leven belangrijk is. Zoals het leren de focus te leggen op verschillende zintuigen, hindernissen die je tegenwerken om in het nu te zijn en bewust te worden van je dagelijkse reacties op gebeurtenissen in je leven.


Als vervolg op mindfulness training worden er door veel aanbieders trainingen van 4, 5 of zelfs 8 weken aangeboden. Ook word genoemd dat mindfulness slechts een begin is en dat daarna het echte werk begint. Hierbij zou je kunnen zeggen dat mindfulness niets is en dat je door niets te doen andere keuzes kan leren maken. Ook word genoemd dat het gaat om opfrissen en verdiepen. Naar onze mening gaat het vooral om verdiepen en omgaan met moeilijkheden op het pad dat meditatie is en dit kan maanden, jaren misschien zelfs een heel leven duren. De conclusie is dat, wat er wordt aangeboden, vooral is gericht op de verdieping en opfrissing van bestaande vaardigheden. Er word weinig gekeken naar het persoonlijke en hoe mensen met tegenslag en vragen kunnen omgaan. Een suggestie van ons kan zijn om eens te stoppen met mediteren een aantal weken of jezelf eens in een andere traditie te gaan verdiepen. Dit klinkt gek maar een open mind is en blijft erg belangrijk.


Tot zover het verdere onderzoek naar de mindfulness vervolg mogelijkheden. Zoals altijd wil ik je bedanken voor het lezen!



Discussie of vragen zijn zeker welkom!




13 keer bekeken0 reacties

© 2021 SPORTSCHOOL VOOR DE MIND

Privacy

Algemene voorwaarden

  • YouTube Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • Instagram

KVK 65484630

IBAN: NL45 INGB0650436008

BTW: NL122388070B01

LOCATIES WAAR WE ACTIEF ZIJN:
 

Utrecht
Utrecht Leidsche Rijn

Zeist
Houten