© 2020 SPORTSCHOOL VOOR DE MIND

Privacy

Algemene voorwaarden

  • YouTube Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • Instagram

KVK 65484630

IBAN: NL45 INGB0650436008

BTW: NL122388070B01

LOCATIES WAAR WE ACTIEF ZIJN:
 

Utrecht
Utrecht Leidsche Rijn

Zeist
Houten

"Mijn mind blijft maar zeggen dat ik het niet kan". Een ongetrainde mind temmen met mindfulness.

Bijgewerkt: 5 nov 2019


Merk je ook weleens op dat je dit soort gedachten hebt? Dat je maar in dezelfde gedachte patronen blijft vast zitten? Je bent niet de enige. 


Het is tegenwoordig niet mee dan normaal om alles te overdenken en te rationaliseren. Een voordeel hiervan is dat we veel kunnen bereiken. Plannen, organiseren, analyseren en oplossen zijn de kracht van je mind. Het nadeel? Dat we er constant mee uit het moment geraken. Dat we bezig zijn met toekomst, bezig met verleden. Minder goed contact maken met onszelf. Geen contact meer hebben met onze drijfveren onze passie (als je niet van het woord passie houdt, kan je ook waarden of competenties denken ). We zijn soms zo ver verwijderd van onszelf dat we er ziek van kunnen worden. Vaak ontstaan op dit soort momenten mentale klachten, burn-outs en/of psychisch onverklaarbare klachten. Door bijvoorbeeld weer in contact te komen met jezelf met aandacht training, meditatie en ACT, krijg je de regie terug en of nog beter: voorkom je dat je ziek wordt.

Het doorbreken van negatief denken leidt tot overzicht, vertrouwen en regie. Je leeft nu. Het inzien dat je niet je gedachten bent is 1 van de redenen dat mindfulness zo goed werkt en populair is geworden.


Het is niet mogelijk om te stoppen met denken. Het is wel mogelijk om regie te pakken en de gedachten te kiezen die jou verder helpen. Soms raak je er nog in verstrikt of verloren. Maar mindfulness, meditatie en ACT helpen je het overzicht te bewaken en te blijven zien dat je meer bent dan je gedachten. Dat je de verbinding bent met jezelf anderen en de natuur. Dat je er van houdt om met vrienden en familie leuke dingen te doen. Dat je een goed mens bent in hart en nieren. Het zorgt voor bewustwording van je impact op deze aarde. Geeft je tools om gezondere en betere keuzes te maken voor deze aarde maar ook voor jezelf. Zo klinkt het als een wondermiddel dat alles verder helpt. Dit kan het zijn, maar dan moet er wel met regelmaat bij stil worden gestaan (zeker in het begin)! Dagelijks een kwartier mediteren kan in de eerste maanden al genoeg zijn. Als je het trainen van je mind vergelijkt met de tijd die nodig is om een gezond lichaam krijgen, waarbij je gezonder gaat eten en misschien wel meer gaat sporten, zijn er enkele maanden voorbij. In de tijd dat je lichaam gezonder wordt, word je mind dat ook. Langzaamaan raakt je mind minder afgeleid door de aandacht die je meer leert richten in bijvoorbeeld een mindfulness cursus. Langzaamaan leer je negatieve gedachten onderscheiden van positieve en vaker de keuze maken voor de laatste. De hersenen passen zich aan en je aandachtspier (een hersengebied niet een echte spier) wordt zichtbaar (niet met het blote oog(gelukkig)) groter. Het is belangrijk om te blijven oefenen, ook na een 6 of 8 weekse training. De verdieping komt vaak pas echt na een paar maanden (niet voor iedereen hoor, soms al na een week).

Het is goed eens te kijken naar vervolgtrainingen of mensen met wie je klan blijven oefenen. Door de kernstof met elkaar of alleen te blijven herhalen zal de kwartjes machine op een gegeven moment overuren gaan draaien.


Mindfulness oefeningen zijn vaak goed te vinden op youtube en het is ook goed zelf in stilte te kunnen oefenen. Verder kan je ook een goed mindfulness boek vinden waar je een training uit volgt of gewoon af en op wikipedia kijkt waar mindfulness ook al weer voor staat. Op deze manier kan je gratis mindfulness beoefenen. Door lange termijn te blijven denken en te blijven beseffen waar je het voor doet. Zal je de patronen van het negatief denken gaan doorbreken om zelf de regie te pakken en keuzes te maken waar je achterstaat. Wie wil dit nou niet?!

-Sportschool voor de Mind zit onder andere in Utrecht en schrijft deze blogs om mensen te blijven motiveren om de mind te trainen.-



9 keer bekeken
1.png