Back to the basics: hoe kom ik bij mijn gevoel?


Je hebt alles al eens gevoeld. Echt waar. Je bent het alleen vergeten doordat de tijd is verstreken en je nu leeft vanuit bepaalde patronen. Het gevoel is in de vergetelheid geraakt. Door onze opvoeding, leerervaringen en maatschappij zijn we in ons hoofd gaan leven. Daarom in deze blog 3 manieren om je gevoel terug te vinden.


Waarom 3 manieren? Omdat dat in Blogs of dit soort teksten vaker wordt gedaan (de 5 beste manieren om miljonair te worden...). Maar ook gewoon om dat goede dingen altijd in 3'en komen. Het is dus een positieve benadering op het beter leren voelen van wat je voelt.

Dit zijn ze:

  1. Patronen doorbeken met gedragsexperimenten

  2. Visualiseren en terugblikken

  3. In gesprek gaan over wat jou plezier geeft


1. Patronen doorbreken met gedragsexperimenten

Het doorbreken van patronen is van vitaal belang om je doelen te stellen, je gevoel terug te vinden en te bepalen wat je wilt in het leven.

Als je uit je dagelijkse patroon stapt en dus eigenlijk nieuwe dingen gaat doen ontstaat er de ruimte om te voelen. Maar dit is makkelijker dan gezegd. Uit je patronen stappen is niet makkelijk daarom kunnen we dit gestructureerd leren doen met gedragsexperimenten. Dit zijn experimenten waarbij je kleine patronen door breekt en heel bewust bent van hoe dat voelt om te doen. Vervolgens is het heel belangrijk om hier op te reflecteren/evalueren. Hoe je het ook noemt, terug kijken is de kern.


We zullen eerst ingaan op de gedragsexperimenten die je zou kunnen doen beter te gaan voelen.


Hieronder voorbeelden van gedragsexperimenten:

  • Fiets een andere weg, het liefst een omweg, op de terug weg naar je huis.

  • Pak je oude skateboard/skeelers uit de kast en ga eens een stukje skaten (who care's what others think)

  • Ga een ongevraagd bij een goede vriend langs, merk op hoe fijn het is om dit te doen.

  • Verzin er zelf 1: en ga het doen!


Ga vervolgens een week gedragsexperimenten doen en houdt dit bij in een schema met deze kopjes: Omschrijf de gebeurtenis, Was je je bewust van de gebeurtenis toen deze plaats vond? Wat voelde je in je lichaam? Waar precies? Welke stemming gedachten en gevoelens had je op dat moment? Welke gedachte en welk gevoel heb je nu als je het opschrijft?


Maak het klein. Niet meteen een nieuwe baan, maar dus eerst skateboarden. Het is belangrijk om elke dag een moment in je agenda te prikken waarop je dit experiment uitwerkt. Hierdoor houd je jezelf eraan. Plan ook een evaluatie in na een week en vraag je partner, beste vriend of moeder om

je hieraan te helpen herinneren.


2. Visualiseren en terugblikken.

Je hebt ooit al eens ervaren wat je wilt en wat je voelt. Dit kan echter langer geleden zijn dan je denkt. Het is daarom goed eens terug te blikken op je jeugd. Als je jezelf nog jong vindt (of ook echt bent) blik dan terug op je kinderjaren. Dit is ook een aanrader als je al wat ouder bent dus begin eigenlijk sowieso maar daar.


Oefening:

Ga in een rustige ruimte zitten en sluit je ogen. Focus zo even op hoe je zit. Het contact met je stoel, bank of kussen.

Besteed dan even een minuut wat aandacht aan je adem. Voel het reizen en dalen van je buik of borst. Het oprekken en terugveren

Stel jezelf dan de volgende vraag:

Wat deed ik als kind waar ik het meeste plezier uit haalde? Klom ik in bomen? Knutselde ik alles wat los en vast zat? Wa ik een visser of danste en playbackte ik er op los?

Merk op welke situatie je een plezierig gevoel geeft, welke situatie je enthousiast maakt.

Kijkt of er nog andere dingen opkomen.

Sla dan een levensfase over: wat deed ik als tiener met vrienden of op school waar ik blij van werd, waar ik plezier uit haalde? Waarvoor kreeg ik complimenten terwijl het mezelf geen enkele moeite koste?

Sla nog een levensfase over. Wat vond ik als student of starter belangrijke gebeurtenissen waar ik plezier en enthousiasme van kreeg? Wat zijn de grootte dingen die ik heb bereikt, gepresteerd of overwonnen?


Blijf zo nog even zitten. Als er niks op is gekomen: dit is normaal. Practise makes perfect. Doe de oefening nog een keer of verplaats hem naar morgen of overmorgen. Doe hem in ieder geval een paar keer en je zal weer meer in je gevoel stappen.

Schijf ook vooral op wat je hebt ervaren. En bewaar het op een plek waar je er makkelijk bij kan.


3. In gesprek gaan over wat jou plezier geeft.

De zin zegt het al. Ga bewust op zoek naar gesprekken waarin je praat over wat je plezier geeft of heeft gegeven.

Je kan hiervoor ook de vragen gebruiken uit de oefening bij punt 2 .


Dit soort gesprekken heb je niet vanuit het niets. Het is daarom goed je hierop in te stellen. Dus stel jezelf bij je weekplanning (als je die nog niet doet, echte aanrader) of dag planning als doel: ik ga deze week met minimaal 3 mensen praten over dit onderwerp.


Zet een reminder voor elke ochtend in je agenda op je laptop of schrijf het op je hand (old school!).


Het kan helpen om in de notitie van deze reminder de vragen of onderwerpen te zetten die je wilt bespreken met je contacten. Dit houdt het top of mind en snel beschikbaar.


Ook weer erg belangrijk om op te schrijven hoe het was. Dit zorgt voor een leer efffect en is fijn om later te gebruiken om op te reflecteren. Als het goed is bevallen raad ik je aan het gewoon nog een week te proberen. Zo kom je steeds meer in touch met je gevoel. Ga het dan vervolgens uitbouwen. Maar het je missie om meer te leren voelen.


Het zullen niet altijd alleen maar fijne gevoelens zijn. Immers lopen we maar al te vaak weg van dit soort gevoelens. Dompel je erin onder. Accepteer. Richt je aandacht erop en merk op als je in je patroon schiet. Kom dan weer terug naar je gevoel. Alleen op die manier zal je er meer mee in lijn komen. Deze vaardigheid kan je uitbouwen en leren door je te verdiepen in mindfulness of bijvoorbeeld ACT. Er zijn ook andere methodieken.


Dat was het alweer. In deze blog zijn we ingegaan op 3 manieren om je gevoel terug te vinden. Het gaat er vanuit dat je zelf de stappen neemt om dit te doen. Doe dit dus ook!

Uitstel zorgt voor afstel, onrust en ontevredenheid.


Het doen zorgt voor plezier, leren en meer voelen. Kom in actie. Stap uit je passiviteit en ga het leven leven zoals het bedoeld is!

17 keer bekeken0 reacties

© 2021 SPORTSCHOOL VOOR DE MIND

Privacy

Algemene voorwaarden

  • YouTube Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • Instagram

KVK 65484630

IBAN: NL45 INGB0650436008

BTW: NL122388070B01