6 manieren om je psychologische flexibiliteit te vergroten

Bijgewerkt: jul 25

Ervaar jij wel eens een tegenslag op je werk? Zou jij weleens vaker willen stilstaan en zien waar je het voor doet? Of heb je toevallig wat tijd over die je nog moet of wil opvullen door een blog te lezen ;)? Dan is deze blog wat voor jou!


Bij psychologische flexibiliteit gaat het er om dat je in het moment weet waar je het voor doet. Hierbij is het belangrijk dat je tools tot je beschikking hebt waarmee je flexibel kan omgaan met tegenslagen bijvoorbeeld als je op weg bent je doelen te realiseren.


Dit is de eerste blog in een reeks van 7 . In deze blog wordt een overzicht gegeven van wat psychologische flexibiliteit inhoudt . De komende 6 blogs zullen hier dieper op in gaan.


De 6 manieren:

Accepteren van je gevoelens

Afstand nemen van je gedachten

Aandachtig in het nu zijn zonder te oordelen

Weten wie je bent

Weten waarvoor je het doet

Actie ondernemen en je leven oppakken


Van psychologische inflexibiliteit naar psychologische flexibiliteit (veel flexibeler wordt het niet !)

Tegenwoordig bevinden mensen zich vaak in een staat van Psychologische inflexibiliteit. Ze worden meegesleurd door het werk, gaan ten onder aan de werkdruk of kunnen grenzen niet goed meer aangeven waardoor ze niet meer doen wat ze eigenlijk willen. Zelf heb ik me bijvoorbeeld lang verzet tegen het werk en raakte kwijt waar ik het ook al weer voor deed. Hierdoor raakte ik opgebrand waardoor ik uberhaubt niet meer instaat was om te werken. Door mijn mentale veerkracht te vergroten ben ik daar uit gekomen. Wil jij veerkrachtiger om kunnen gaan met tegenslagen op je werk, of gewoon mentaal flexibeler worden? Lees dan verder !


1. Accepteren van je gevoelens

Herken je dit? Je bent al jaren op zoek naar een oplossing. Je hebt duizenden boeken gelezen, therapeuten bezocht, een ijsbad genomen en geskydived om er vanaf te komen.

En toch ben je nog niet waar je bent, je hebt alles geprobeerd, maar niks lijkt te werken.

Als je dit herkent: er is nog hoop! Als je dit niet herkent: Er is nog hoop! Bij het woord acceptatie kan het zijn dat je al gauw denkt aan, niks doen, passiviteit of gewoon: hoe doe je dat in godsnaam? Acceptatie is echter een actief proces. Het is het uitnodigen van gevoelens en emoties om er met een open mind bij te zijn. Hier is durf, aandacht en zachtheid bij nodig. Je hoeft dus niet zomaar alles te accepteren wat er is maar vooral bewust te zijn van wat zich intern voorvalt. Als je dit lukt kan je je openstellen, beter weten wat je wilt (en vooral niet wilt) en meer genieten van de kleine dingen van het leven. Tip: Probeer het eens; een moeilijk gevoel herkennen en het uitzingen tot het voorbij is zonder dat je het probeert weg te drukken door bijvoorbeeld ongezond te eten of keihard te gaan werken. Merk je dat het weer boorbij gaat? Merk je dat je er sterker uit komt? Doe het eens en zie wat het je oplevert!


2. Afstand nemen van je gedachten

Het afstand nemen van je gedachten kan je ook omschrijven als regie, overzicht of gewoon opmerken. Een mooie metafoor hiervoor kan worden gehaald uit het paardrijden. Zie je gedachten eens als een wild paard wat je probeert te temmen. Eerst springt het alle kanten op, is het oncontroleerbaar en gaat al je aandacht op in het koest houden van het paard. Als het iets ziet wat het wil hebben, sprint het ernaar toe, als het iets ziet waar het van af wil, sprint het er van weg. Maar Langzamerhand begint het paard naar je te luisteren en krijg je het zover dat je het zadel en teugels erop kan binden. Vervolgens lukt het je zelfs de teugels in handen te nemen en zelf te bepalen waar de tocht naartoe leidt. Mensen die regie ervaren over hun denken beschrijven het vaak op een soort gelijke manier als hierboven. Ze melden dat ze gedachten zien komen en gaan als een soort wolken of film, waarbij ze in en uit stappen op momenten als ze dat willen en dus niet geleefd worden door het denken. Hoe zou het voor jou zijn om meer regie te ervaren over je denken? Wat zou je anders doen dan nu? Zou je meer kunnen doen van wat je energie geeft?

Tip: Ga eens zitten en schrijf 10 minuten lang alles op wat er in je hoofd opkomt. Dus ook de gekke gedachten als: "he die boom wil ik inklimmen" of "ik heb zin om te gaan waterskiën". Hoe is het nu met je gedachten? Hoe is het als je het terug leest? Ervaar je iets meer afstand?


3. Aandachtig in het nu zijn zonder te oordelen

Op een gegeven moment in mijn leven was ik alleen maar aan het rennen. Niet fysiek in de sport vorm, maar in mijn hoofd. Het werk leed er enorm onder en eigenlijk kreeg ik niks meer gedaan. Toen dit maar niet op hield besloot ik me terug te trekken en een week in stilte in de natuur door te brengen. Hier leerde ik weer bewust worden van alles wat ik deed en voelde en vooral: om ervaringen(wat er ook kwam) vriendelijk tegemoet te treden. In de volksmond wordt dit ook wel mindfulness genoemd. Mindfulness staat voor aandachtig in het nu zijn zonder te oordelen. Met mindfulness train je de aandacht. Door je aandacht te trainen kan je bijvoorbeeld beter ontspannen tijdens je werk of meer gefocust werken. Onderzoek toont aan o.a de kwaliteit van werk toeneemt, mensen meer rust ervaren en beter kunnen luisteren naar zichzelf en anderen wanneer zij mindfulness beoefenen. Hoe hard ren jij? Stop je weleens om te voelen hoe je ergens instaat of gewoon om te genieten van het moment? Nee? Doe het eens!

Tip: Ga eens tijdens het werk naar een stille plek waar je niet gestoord wordt (de wc kan hiervoor uitkomst bieden, maar ook oke een andere plek te kiezen vanwege eventuele geur overlast). Sluit je ogen, doe niks en merk op wat er komt. Wat er dan ook komt benoem het vriendelijk als: "oja denken, oja voelen, oja vermoeidheid of oja ik heb zin om op mijn hoofd te gaan staan". Hoe voel je je nu? Wat is er anders dan voor dat je je ogen sloot?


4. Weten wie je bent

Bij weten wie je bent komen mensen al snel uit bij de mind. De mind is eigenlijk alles dat wat probeert te weten. Het is datgene in jouw wat gepresenteerd wordt door gedachten maar ook datgene in jouw wat automatische reageert op situaties en gebeurtenissen. Het is dat wat onderhevig is aan interpretatie. Weten wie je bent gaat eigenlijk ook over weten wie je niet bent. Je bent binnen psychologische flexibiliteit niet je gedachten, maar wie ben je dan wel? Wat kan je hieraan hebben in je werk? Door te realiseren dat je niet je werk bent (dat je misschien wel veeeeel meer bent) ontstaat er ruimte. Ruimte om jezelf te zijn, ontspannen oprecht en eerlijk. Vanuit deze ruimte kan je rustig werken (zonder stress) waardoor je minder onderhevig bent aan overspanning, zorgen maken of bijvoorbeeld (wat flauw) uitglijden over een bananenschil.

Tip: Probeer jezelf eens te bekijken vanuit de ogen van een ander in verschillende werk situaties. Vanuit een soort helikopter view. Wat zie je? Hoe is dit anders? Wat kan je wel wat je niet kan als je vanuit je normale view kijkt? Wat zou je tegen jezelf willen zeggen?


5. Weten waar voor je het doet

Welke richting wil je op? Waar wordt jij blij van? Vaak vragen waar we weinig bij stil staan, maar die ozo belangrijk zijn. Bij waarden gaat het eigenlijk over bepalen wat jou richtingen zijn. Het is iets wat je altijd kan doen en wat dus niet onderhevig aan toekomst of verleden. Je kan bijvoorbeeld nu gaan reizen, nu iemand opbellen en zeggen dat je van hem of haar houdt of nu even stil zijn en je rust pakken. Zie je waarden als een soort compas. In plaats van de windrichtingen staan er je waarden in gegraveerd. Waarden als werk, educatie, famillie, schoonheid of genieten. Soms kijk je op het compas of je nog de juiste richting op gaat en soms pas je indien nodig je richting aan om de juiste koers te blijven varen. Er is een belangrijk onderscheid met doelen. Doelen liggen in de toekomst en zijn iets wat je wil en kan bereiken. Zoals een nieuwe auto of een promotie op het werk. Doelen staan vaak centraal maar zijn nog krachtiger als ze zijn gebaseerd op je waarden. Weet jij wat je belangrijk vindt op je werk? Waar jij energie uit haalt? Waar je het voor doet?Nee? Heel normaal er is nog hoop, veel mensen weten niet wat ze willen, er is nog tijd genoeg!

Tip: Denk eens terug aan momenten in je werk dat iets van zelf ging, dat mensen achteraf waardering uitspraken over je functioneren zonder dat je het zelf iets vond voorstellen. Wat deed je in die situatie, waar werkte je aan?


6. Actie ondernemen en je werk vormgeven

Nadat je hebt bepaald wat je waarden zijn is het belangrijk naar doelen te gaan kijken. Het is goed om hierbij realistische haalbare doelen te stellen. Dus niet een doel als: "ik wil graag zonder enige technische ondersteuning naar de maan kunnen vliegen" maar een doel als: " ik wil graag over een jaar een promotie naar die functie krijgen die ik al zo lang wil". Ga vervolgens eens staan in die situatie. Hoe is het om gepromoveerd te zijn? Wat doe je dan anders dan nu? Welke mensen zie je om je heen?. Je creëert nu een realistisch beeld en hebt wat helderder voor je hoe het is om daar te zijn. Vervolgens kan je eens kijken waar je over een half jaar kan en wil zijn met je doel, dan waar je over twee weken met je doel wilt zijn en tot slot misschien zelfs wat je vandaag kan en wilt doen om daar te komen.

Tip: Probeer het bovenstaande eens, hoe is het om je doel bereikt te hebben? wat zie je, hoor je, proef je en ruik je? Wat voor gevoel geeft het je? Wat is het eerste wat je vandaag nog kan doen daar te komen?

Samen vormen de bovenstaande 6 manieren een ervaring van psychologische flexibiliteit. Een gevoel van uitgerust zijn op het leven, weten wat je wilt en veerkrachtig om kunnen gaan met tegenslagen.


Tot de volgende en bedankt voor het lezen!


0 keer bekeken
1.png

© 2020 SPORTSCHOOL VOOR DE MIND

Privacy

Algemene voorwaarden

  • YouTube Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • Instagram

KVK 65484630

IBAN: NL45 INGB0650436008

BTW: NL122388070B01

LOCATIES WAAR WE ACTIEF ZIJN:
 

Utrecht
Utrecht Leidsche Rijn

Zeist
Houten