3 stappen naar meer plezier in je werk!

Na het lezen van mijn vorige blog (over weten wat je wilt) ben je als het goed is aardig op weg te vinden waar je plezier in hebt. Deze blog is trouwens hier terug lezen?

Het is fantastisch om te weten en echt te voelen wat je plezier geeft in het leven. Daarom ga ik in deze blog in op hoe je dat plezier kan toepassen en uitbouwen, voornamelijk in je werk.


Misschien is het herkennen van wanneer je plezier hebt het belangrijkste. Vaak genoeg kijken we hier namelijk over heen. Gaan we door in de patronen van alle dag, zonder dat we het gevoel van regie, keuze of overzicht ervaren (lijkt jouw patroon dagelijks hierop: wakker worden, ontbijten, krant lezen, werken, sporten, avondeten, Netflix kijken en slapen? Stel jezelf dan een aantal vragen, als dit de laatste dag van mijn leven zou zijn, ben ik dan tevreden over deze dagindeling? Stel dat je een hartaanval hebt gehad en je maar twee uur per dag kan werken, waar zou je dan aan gaan werken? Wat zou je eigenlijk nog wel willen doen maar schuif je al een tijd voor je uit? (Nou eigenlijk...... zou ik dit en dit en dit nog wel willen doen, schrijf het op! ).

Als je meer gaat doen en integreren van waar je plezier in hebt, dan kan je die echte zingeving vinden waar je naar op zoek bent. Dan kan je denken: dit is waar ik meer van wil, als ik dit zou hebben dan zou ik weg kunnen vliegen van enthousiasme. Ik zou veel meer lachen, mensen helpen, meer bereiken en gewoon gelukkiger zijn.

Vervolgens rijst natuurlijk de vraag, hoe kom ik bij een (werk) leven wat voornamelijk bestaat uit plezier? Wat moet ik doen of veranderen om in deze levensflow te komen? Hoe kan ik meer van dit plezier creëren in mijn leven, week of zelfs dag?


Je zou dit in eental stappen kunnen opdelen:

1: Eerst leren de regie terug te pakken door bewust te worden van je gedrag

2: Vervolgens je gedrag op basis van wat je het meeste plezier geeft veranderen

3: Het vasthouden van dit gedrag

1: Eerst leren de regie terug te pakken door bewust te worden van je gedrag.

Bewustwording. Je zou ook kunnen zeggen: persoonlijke ontwikkeling of weten wat je wilt. Het valt of staat met het veranderen van je gedrag. Als je niet weet en vooral herkent wat je beperkt en hoe je wordt geleefd dan is het ook bijna niet te doen om te veranderen. Er zijn verschillende manieren om bewust te worden. Veel gebruikte interventies tegenwoordig zijn: coaching, reflectie, mindfulness en meditatie of: gewoon er een tijd tussenuit gaan en jezelf er toe dwingen hier over na te denken.

2: Vervolgens je gedrag veranderen op basis van wat je het meeste plezier geeft.

Hiervoor kan je een gedragsveranderingsmethodiek gebruiken. Het advies vanuit mij geldt: kies er 1 uit en ga het "gewoon" een maand proberen. Plan een evaluatie moment in op het einde van deze maand. Doe dat NU, anders ga je misschien excuses zoeken of nog erger, uitstellen. Bouw wel een aantal security checks in om het vol te houden. Hier een aantal suggesties op basis van het boek de Ladder van Ben Tiggelaar. De checks: doelen, gewenst gedrag en ondersteuning/support. Stel doelen voor deze maand, wat wil je bereiken, welke effecten wil je bereiken? Gewenst gedrag: Bepaal welk gedrag je nodig hebt om het vol te houden, wat zien anderen je doen? Ondersteuning/support: vind iemand met wie je dit samen gaat doen of een vriend/partner die je ermee kan helpen en je eraan herinnert.

3: Het vasthouden van dit gedrag

Na deze maand ga je evalueren. Heeft deze methodiek gewerkt heeft het me geholpen me meer plezier in het werk of leven te krijgen? Neem hier een uur de tijd voor, misschien is twee uur zelfs nog beter. Bepaal dan of deze methodiek voor je gewerkt heeft, Zo ja, ga verder met deze methodiek, zo nee zoek een andere en probeer die weer een maand op dezelfde manier! Als je verder gaat met deze methodiek. Begin met terugkijken. Je kijkt terug op de momenten dat je succesvol hebt gewerkt vanuit plezier. Haal deze momenten eruit en filter op de ingredienten die bijdroegen aan dit plezier, schijf deze op. Vervolgens ga je vooruit kijken. Plan je plezier momenten + wekelijks terugblik momenten (bijstuur en vooruitblik momenten) in je agenda. Plan hiervoor een half uur. Ga het dan doen. Let op de momenten in deze maand dat je weer terugvalt. Je herkent dit aan een onrustig gevoel of twijfel/piekeren. Neem dit serieus. Stap er even uit. Loop een rondje. En begin dan weer vanuit je plezier planning. Het is echt mogelijk! Je moet hiervoor wel duidelijk zijn naar je werkgever of baas, als je die hebt, als zelfstandige: geen excuses! We hebben vaak de overtuiging dat vervelende dingen ook bij het werk horen. Dit is niet zo. Je kan deze namelijk delegeren of uitbesteden (is dat niet hetzelfde?). Er zijn altijd mensen die dat dan weer leuk vinden om te doen. Je moet hier alleen slimmigheidjes voor ontwikkelen. Bijvoorbeeld iemand inhuren om niet plezierige dingen te doen of helder communiceren naar je baas dat je het meeste voor elkaar krijgt als je werkt uit plezier.

Bij het werken aan de 3 stappen en het stellen van doelen kan je ook de veel geprezen methodiek "Grip" gebruiken. Dit boek van Rick Pastoor gaat meer overzicht en dus het gevoel van controle (oftewel GRIP), op je leven en werk. Het gaat eigenlijk over vanuit meer rust werken aan de dingen die je belangrijk vindt. Het is gestoeld op je agenda, to-do lists, en weten wat je wil. Volgens Pastoor is je agenda Heilig en dat is bewust met een hoofdletter. Je agenda bestaat uit de tijd dat je leeft, en jouw leven op aarde is beperkt en deze wil je natuurlijk (ik tenminste wel, no wallflower policy!) zo vol mogelijk ervaren. De basis ligt hem in leren van het verleden, aanpassen en bijsturen om zo steeds meer te gaan doen waar je achter staat.

Het doel van deze blog was doelen. Dat is niet helemaal gelukt. Het is meer een ode aan gedragsverandering geworden (wat eigenlijk wel de basis is voor het bereiken van doelen). Het bereiken van meer plezier in je leven en werk is hiervan afhankelijk. Het gaat er om dat je ermee aan de gang gaat en dat je jezelf tijd geeft te veranderen. De uitsmijter voor deze blog is dan ook GA HET DOEN.

Ik wens je veel plezier de komende maand en hoor graag hoe het je afgaat. Onthoud dat je altijd contact kan opnemen als je vastloopt! Fijne dag!



10 keer bekeken0 reacties

© 2021 SPORTSCHOOL VOOR DE MIND

Privacy

Algemene voorwaarden

  • YouTube Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • Instagram

KVK 65484630

IBAN: NL45 INGB0650436008

BTW: NL122388070B01